The Case For Copyright Reform

 The Case For Copyright Reform


Raamat ilmus 2012. aastal 17 Aprillil ja räägib miks ja kuidas võiks copyright muutuda.


Üheks muudatuseks tuuakse välja, et copyright võiks kesta 20 aastat, praeguse kuni 70 aastat peale autori surma reegli asemel. Sellega ma ei saaks nõustuda rohkem, kuna minu meelest limiteerib see kultuuri. Saaks olla fanide enda lugusi oma lemmik seeriatest olles näiteks “alternatiivses universumis” toimuv lugu. Ja minu meelest ei vähendaks see originaalse loo tarbimist, vaid potentsiaalselt isegi suurendaks seda.

Ja raamatu autoritel on hea point, et ükski investor ei teeks investeeringut mis võtaks 70+ aastat, selleks et ennast ära tasuda. Järelikult pole see vajalik et soodustada kultuuri tekket ja üleüldse pole autoriõiguste puudumise tõttu ilmselt kuigi palju teoseid kirjutamatta jäänud.


5 aastat peale teose esitamist peaks teose autor oma õigused registreerima, niimoodi et temaga oleks võimalik ühendust võtta ja leppida kokku asjad kasutusõiguste suhtes. See tundub autorite jaoks nagu “win, win” situatsioon. Vähetuntud autorini on võimalik jõuda, seeläbi on tal võimalik natuke raha teenida ja tema tööd saadakse kasutada. Ja kui autor ei võta vaevaks oma teost peale 5 aastat copyrightida, siis ilmselgelt pole see tema jaoks oluline.


Tehakse ettepanek ka ära kaotada DRM (Digital Rights Management), mis takistab autori töö kopeerimist, vaatamatta sellele, et kodanikul on legaalselt õigus seda teha. Minu arust on see täiesti mõistlik point, kuna see tundub nagu auk seaduses. Legaalselt on sul õigus midagi teha, aga tehniliselt on tehtud see pea võimatuks. Minu meelest oleks see põhimõttelt sama, et sul on võimalik oma karistust legaalselt vaidlustada, aga samas on kohtu uksed on lukku pandud.


Ainuke viis kuidas failide jagamist ära hoida on inimeste suhtluse vabaduse piiramine või sõnumite lugemine. Seega tuleb otsustada, kas on tähtsamad inimõigused või see, et suur firmad saavad rohkem tulu teenida. Seega peaks failide jagamine raamatu autorite meelest legaalne olema. Kuigi ma olen nõus, et failide jagamise piiramiseks ei tohiks inimõigusi rikkuda, ei nõustu ma täielikult selle väitega. Failide jagamine saaks olla ikkagist seadusevastane, vaatamatta sellele, et seda ei ole võimalik peatada ega kontrollida.



Kas ettepanekud on täide läinud?


Autorite ettepanekuid pole minu uuringute järgi täide läinud. Minu arvamus selle kohta on, et suurtel firmadel on lihtsalt rohkem mõjuvõimu ja raha, et oma “õigused” välja võidelda. Ja seepärast ongi paljud seadused suurfirmadele sobilikud.


Comments

Popular posts from this blog

Eesti areng e- riigina

Bitcoin

free to play, non pay to win